Omzetstijging van 28% t.o.v. 2005
De markt voor online consumentenbestedingen door Nederlandse internetters is in 2006 met 28% verder doorgegroeid naar een omzet van € 2,82 miljard. Dit blijkt uit de ‘Thuiswinkel Markt Monitor 2006-2’, het halfjaarlijkse onderzoek naar ‘online consumentenbestedingen’ van Blauw Research in samenwerking met Thuiswinkel.org. In de laatste zes maanden van 2006 is de markt verder gegroeid en bedroeg de omzet € 1,49 miljard ten opzichte van € 1,14 miljard in de laatste zes maanden van 2005.
De cijfers zijn tot stand gekomen in nauwe samenwerking met de bijna 500 leden van de branchevereniging Thuiswinkel.org, gekoppeld aan een grootschalig onderzoek onder 2000 consumenten. Door deze vorm van multilevel research wordt de totale online thuiswinkelmarkt al sinds 1998 op betrouwbare wijze in kaart gebracht.
“We zien een tweetal factoren die de huidige marktgroei veroorzaken”, aldus Frank Sibbel, Managing Partner bij Blauw Research en verantwoordelijk voor de Thuiswinkel Markt Monitor. “Er komen nog steeds nieuwe online kopers bij; in 2006 hebben ruim één miljoen kopers voor het eerst een online bestelling gedaan waarmee het totaal aantal online kopers in 2006 ruim 6,4 mln. bedraagt. Daarnaast gaan online kopers ook steeds vaker online bestellen. De bestelfrequentie is in de tweede helft van 2006 verder gestegen van 2,2 naar 2,4 bestellingen. Het gemiddeld bestede bedrag per online koper is in 2006 verder gestegen van € 433,- naar € 441,-”.
Consumenten kopen vooral reizen, elektronica, verzekeringen en kleding via internet. De reisbranche is veruit het grootste marktsegment met een online jaaromzet van bijna € 1,2 miljard. Naast de groei in de grote branches zien we een sterke opkomst van de kleinere online branches; speelgoed wordt bijvoorbeeld veel verkocht via internet. De markt voor DVD’s, home entertainment en online tickets blijft bovendien groeien.
“Het gebruik van internet als oriëntatie- en aankoopkanaal wordt steeds meer gemeengoed in de Nederlandse huishoudens”, aldus Frank Sibbel. “Ruim 9 van de 10 internetters gebruikt het internet om zich te oriënteren op een aankoop (zowel online als in de winkel) en inmiddels heeft meer dan 50% van alle Nederlanders van 16 jaar en ouder wel eens een online bestelling gedaan. De tevredenheid met de online aankoop is zeer groot, het aanbod neemt nog steeds toe en ook drempels zoals veiligheid van betalen worden door nieuwe ontwikkelingen zoals iDEAL steeds lager. Een substantiële daling van de groei is voorlopig nog niet in zicht.”
Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org, verklaart de groei van online consumentenbestedingen: “Opnieuw is er een enorme groep van nieuwe toetreders tot de markt: meer dan 1.000.000 consumenten die het afgelopen jaar voor het eerst een product of dienst via internet kopen. Tegelijkertijd neemt ook het aanbod van webwinkels fors toe. Anders dan de Kamers van Koophandel (juni 2006: 5.100) en het CBS (augustus 2006: 3.200) schat Thuiswinkel.org het aantal Nederlandse webwinkels inmiddels op meer dan 10.000. Tenslotte zorgt ook het toenemende consumentenvertrouwen in betalen op internet voor steeds meer online bestedingen”.
Jongen over de groei van de sector: “Thuiswinkel.org is inmiddels uitgegroeid tot de snelst groeiende branchevereniging van Nederland. Inmiddels zijn bijna 500 webwinkels lid van Thuiswinkel.org, die goed zijn voor ongeveer 80% van de Nederlandse online consumentenbestedingen. Alle leden van Thuiswinkel.org mogen na financiële en juridische ballotage het Thuiswinkel Waarborg voeren, dat staat voor betrouwbaarheid en veiligheid. Voor consumenten betekent het Thuiswinkel Waarborg dat zij extra rechten hebben als ze een aankoop doen op afstand. Op deze wijze draagt Thuiswinkel.org met het Thuiswinkel Waarborg bij aan de verdere versterking van het consumentenvertrouwen en de voortdurende stijging van de online thuiswinkelomzet”, aldus Jongen.
TABEL: Thuiswinkel Markt Monitor 2006
Ontwikkeling omzet online consumentenbestedingen in miljoenen euro’s: per jaar
1998:: € 41,-
1999: € 147,-
2000: € 312,-
2001: € 527,-
2002: € 937,-
2003: € 1.237,-
2004: € 1.678,-
2005: € 2.210,-
2006: € 2.820,-
Bron: Thuiswinkel Markt Monitor, Blauw Research/Thuiswinkel.org, 2006-2
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Playmobil Back to the Future
Het is niet gemakkelijk op je 17e. School is niet leuk, je ouders zijn vervelend en er is het gevaar dat je als verliezer wordt gezien. Het ...
-
Heineken heeft iets nieuws: speakerkratjes. Dat zijn luidsprekers in de vorm en kleur van een Heineken bier kratje. Je kunt deze kratjes / s...
-
Legaal kart rijden op de openbare weg? Vanaf nu is dit mogelijk met de nieuwe SMC FunKart. Dit is een kart met een europese typegoedkeuring ...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten