De virtuele onlinewereld Second Life is meer dan een spelletje. Het is een sociaal experiment, een marketingkanaal en een plaats voor particulieren om wat geld te verdienen. Inmiddels herbergt Second Life ruim 750.000 virtuele bewoners. Daarvan zijn er 16.000 Nederlands. EPN, platform voor de informatiesamenleving, heeft Second Life onderzocht en concludeert dat veel gebruikers wekelijks meer dan 20 uur doorbrengen op Second Life. EPN noemt dit echter geen verslaving en ziet het ook niet als vluchtgedrag. De harde kern van Second Life doet het namelijk ook in het echte leven goed. Second Life wordt bevolkt door opvallend veel mensen uit creatieve beroepen. De interface tussen mens en computer van Second Life biedt mogelijkheden voor bijvoorbeeld webshops. Alle virtuele vormen in Second Life zijn door de bewoners zelf ontworpen. De munteenheid is de Linden Dollar, waarvan er voor een echte Amerikaanse dollar 280 kunnen worden gekocht. Enkele bewoners verdienen zoveel met het programmeren van bijvoorbeeld mode-artikelen, dat het hun primaire inkomen is geworden. Muziekgroepen treden in Second Life op en een psychiatrieprofessor te California heeft zijn studenten via de virtuele wereld hallucinaties laten ervaren. Toyota en Adidas testen nieuwe producten via Second Life.
bron: Automatisering Gids (06-10-06)
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Playmobil Back to the Future
Het is niet gemakkelijk op je 17e. School is niet leuk, je ouders zijn vervelend en er is het gevaar dat je als verliezer wordt gezien. Het ...
-
Heineken heeft iets nieuws: speakerkratjes. Dat zijn luidsprekers in de vorm en kleur van een Heineken bier kratje. Je kunt deze kratjes / s...
-
Legaal kart rijden op de openbare weg? Vanaf nu is dit mogelijk met de nieuwe SMC FunKart. Dit is een kart met een europese typegoedkeuring ...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten