Corporate storytelling verschaft bedrijven een inspirerend verhaal en een versterkt imago. Copywriter Peter van der Wijk schreef een boek over corporate storytelling. Hij meent dat onder meer Apple-voorman Steve Jobs en Easyjet-oprichter Stelios Haji-Ioannou corporate storytelling tot in de puntjes beheersen. Ze dragen een duidelijk en consequent bedrijfsverhaal uit. Apple straalt in al zijn doen en laten uit dat het een technologisch innovatief bedrijf wil zijn, Easyjet draagt helder uit dat het de goedkoopste wil zijn. De bedrijven die corporate storytelling goed toepassen, profiteren daar tweeledig van. Die bedrijven paaien er zowel werknemers als klanten mee. Tevens trek je via corporate storytelling de juiste werknemers aan. Wie vette bonussen belangrijk vindt, weet dat hij niet op zijn plaats zal zijn bij Easyjet. Corporate storytelling moet gebaseerd zijn op de kernwaarden van een bedrijf. Bedrijven moeten hun hart en ziel formuleren en daar mee aan de slag gaan. Daarbij kan gebruik worden gemaakt van werknemersverhalen, ontstaansverhalen, ceo-verhalen, productverhalen en klantverhalen. Van der Wijk geeft het advies om tien werknemers de kernwaarden van het bedrijf te laten formuleren en te kijken of ze overeenkomen.
bron: Bizz (15-09-07)
1 opmerking:
Informatief en een duidelijke uitleg van wat corporate communicatie precies inhoud!
Een reactie posten