zondag 23 december 2012

800.000 Nederlanders op kerstvakantie

Net als vorig jaar, gaan er dit jaar in totaal zo’n 800.000 Nederlanders op vakantie tijdens de kerstperiode, zo verwacht het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC). De helft van de Nederlanders, zo’n 400.000, viert kerstvakantie in eigen land, de andere helft gaat naar het buitenland voor een (korte) vakantie. De kerstvakantie vindt dit jaar plaats van 22 december 2012 tot en met 6 januari 2013.

AANTAL GELIJK, BESTEDINGEN ONDER DRUK
Ondanks de crisis blijft het aantal vakanties in eigen land gelijk aan vorig jaar. De bestedingen staan echter onder druk. Aan de ene kant is en blijft vakantie belangrijk voor de Nederlander en blijven we eropuit gaan. Aan de andere kant houdt de consument de hand op de knip en houdt hij aanbiedingen scherp in de gaten. Het is dan ook de verwachting dat er dit jaar veel lastminuteboekingen zullen plaatsvinden. Ruim de helft van de binnenlandse vakanties wordt doorgebracht in een vakantiebungalow. Ongeveer een kwart van Nederlanders kiest voor een hotelvakantie.

bron en hele artikel pretwerk

woensdag 19 december 2012

Bloggers beïnvloeden de vakantiebeslissing in de oriëntatiefase


De Duitse reisgigant TUI ziet in dat bloggers een belangrijke rol vervullen in het beslisproces van de vakantieganger. De invloed van reisbloggers is vooral in de eerste fase van het beslisproces; de inspiratiefase, van belang. Dit jaar nam TUI voor het eerst ook bloggers mee naar de perspresentatie in Dubai. Daarover bericht de Duitse blog TurismusZukunft.de

Betrouwbaarheid en beleving
De persoonlijke schrijfstijl en ongezouten mening van de bloggers zorgt voor een hoge mate van betrouwbaarheid. Het past in een trend waarbij mensen op zoek gaan naar een meer persoonlijke benadering; en dat wordt bij uitstek door de bloggers gerealiseerd. De redacteuren van het artikel weten niet helemaal zeker welke selectiecriteria door TUI werden toegepast om bloggers te selecteren en uit te nodigen, maar het ligt voor de hand dat Google ranking, Alexa ranking, het aantal Facebook fans en Twittervolgers goede indicatoren zijn voor de relevantie.

Bron en hele artikel: Pretwerk

zondag 16 december 2012

Vrijetijds trends 2013: Betekenisvol live


Wat is ‘in’ en wat is ‘uit’ in 2013 als het om vrije tijd gaat? Welke gevolgen laat de crisis achter?  Waar liggen de grote verschillen ten opzichte van vorig jaar? Voor het vijfde jaar op rij  presenteert trendwatcher en oprichter van vrijetijdskennis.nl, Goof Lukken, de trends qua vrije tijd voor komend jaar.

Betekenisvol Live!

2013 is het jaar van ‘betekenisvol Live’! Lang leve de sociale media, maar we willen elkaar ook echt face-to-face ontmoeten in de vrije tijd. Ook willen we ‘echte’ belevingen. Authenticiteit is meer dan ooit terug. Live is ook de term die de consument in deze belevingen terug wil. Reden waarom veel attractieparken investeren in (grote) live s hows. Daarnaast willen we ook een bijzondere (lees: met een verhaal), maar vooral een onvergetelijke en betaalbare nieuwe beleving of bestemming. Dus is er ruimte voor bestemmingen als Gambia, Florida of Azië. Live staat ook voor betekenis. Tijdens onze vrije tijd willen we de geest verrijken of een duidelijk doel hebben. Cultuur, natuur en kennis staan hierbij centraal.

Bron en hele artikel: Tourpress

donderdag 13 december 2012

Infographic Travel en social media

Social media analyst Coosto heeft ‘travel op social media’ inzichtelijk gemaakt. Visueel brengen zij in kaart welke sociale platformen het meest praten over ‘travel’. Opvallend is dat  in de periode januari tot en met oktober 2012 Viva in haar forum het meest over travel heeft gepraat. FOK! is een goede tweede, Zoover een derde. Kijken naar het soort platforms zeer verschillend dus.

Bron en hele artikel: Social Media.nl

dinsdag 27 november 2012

Retail tweets verhogen online verkopen


Twitter verhoogt de verkopen van online retailers. Twitter impressions leiden in veel gevallen tot aankopen, zo blijkt uit onderzoek van Twitter en onderzoeksbureau Compete.

Van de Twitter-gebruikers die een organische of betaalde retail tweet zagen, kocht 39% online producten. Dat is een stuk meer dan de 27% van alle internetgebruikers die iets kochten. Twitteraars kopen 33% meer online dan de internetgebruikers als geheel. Hoe meer retail tweets zij zien, hoe waarschijnlijker dat ze iets op de micro-blogging site kopen. Degenen die aan het onderzoek meededen en twaalf of meer tweets van een retailer te zien kregen, kochten 32% vaker iets online dan consumenten die aan minder tweets blootgesteld werden.

Bron en hele artikel: Profnieuws

maandag 19 november 2012

Slapen in een sneeuwiglo op bevroren Zweeds meer

Slapen in een sneeuwiglo is een arctische ervaring. Je slaapt op een bed van ijs, bedekt met rendierhuiden in een comfortabele thermoslaapzak. Een nostalgische en avontuurlijke nacht in een sneeuwiglo kan je deze winter doormaken op het Runnmeer in Midden-Zweden. Je hoeft niet bang te zijn voor een ijskoude nacht, want sneeuw isoleert en je eigen lichaamswarmte fungeert als warmtebron. Dus na een echt Zweeds saunabezoek met een plons in een ijswak, kruip je in je iglo voor een onvergetelijke nacht.  

Nostalgische ervaring
“De consumptiemaatschappij, de social media, het 24-uur per dag bereikbaar zijn heeft zo zijn voordelen, maar velen beginnen te verlangen naar back to basic, de romantiek van vroeger en het een zijn met de natuur”, aldus initiatiefnemer Niclas Granér van het Active Stay Hotel in het Zweedse Borlänge. Deze winter biedt hij voor het eerst het slapen in een sneeuwiglo aan. Schaatsen op het Runnmeer, een goede Zweedse maaltijd bereid op open vuur, genieten van een prachtige sterrenhemel en misschien wel het noorderlicht maken dit tot een nostalgische ervaring.

Bron en hele artikel: Tourpress

dinsdag 6 november 2012

Bevlogenheid en zachte managers zorgen voor succes

Het Nederlandse bedrijfsleven stuurt vooral op harde factoren als winstmaximalisatie, maar succesvolle organisaties kunnen niet zonder een zachte hand en bevlogen medewerkers. Dat blijkt uit de wendbaarheidsmonitor van Yacht dit kwartaal.
  • Bevlogenheid maakt organisaties wendbaar 
  • Tweederde organisaties stuurt met harde hand 
  • Succes kan niet zonder zachte hand 
De wendbaarheidsmonitor brengt elk kwartaal in kaart in welke mate organisaties zijn voorbereid op conjunctuur en arbeidsmarktontwikkelingen. Dit kwartaal staat sturen met de zachte versus de harde hand centraal, specifiek in relatie tot bevlogenheid van medewerkers.

Tweederde stuurt met harde hand 
Uit het onderzoek blijkt dat tweederde (67%) van de Nederlandse organisaties meer stuurt op harde factoren als winstmaximalisatie, aandeelhouderswaarde en kostenbeheersing dan op zachte factoren als ontwikkeling van medewerkers of medewerkertevredenheid. HR-managers en middenmanagement, maar ook topmanagers, oordelen dat er op dit moment een te sterke focus is op kostenbeheersing. Volgens hen is meer aandacht voor zachte factoren gewenst.

Bron en hele artikel: Pretwerk

Playmobil Back to the Future

Het is niet gemakkelijk op je 17e. School is niet leuk, je ouders zijn vervelend en er is het gevaar dat je als verliezer wordt gezien. Het ...