Adforesult (15-12-07)
Viral commercials worden door jongeren positiever beoordeeld dan tv-commercials, zij onthouden de aangeprezen merken of producten beter. Dat blijkt uit onderzoek door de Radboud Universiteit en De Vos & Jansen Marktonderzoek onder 412 jongeren van 16 tot 24 jaar. Viral marketing spoort mensen aan een boodschap door te sturen binnen hun sociale netwerk en die zo als een virus te verspreiden. Viral commercials zijn vaak filmpjes die veel worden bekeken via e-mail of websites als YouTube. Men onderzocht of de filmpjes niet te zeer werden beschouwd als entertainment en of de boodschap niet over het hoofd werd gezien. Van de respondenten ontvangt 37% virals via e-mail. Een kwart negeert de berichten en een kwart stuurt ze door. De belangrijkste reden daarvoor is vermaak. Virals roepen meestal een neutrale houding op, op tv-commercials volgt meestal negatieve reactie. De onderzoekers verklaren dat met het doel van de boodschappen: virals hebben vaak (54%) het doel te vermaken, tv-commercials willen meestal (80%) overhalen tot aankoop. De helft van de jongeren herinnerde zich na tien minuten ongeholpen minimaal een van de vier getoonde boodschappen en het product of merk dat erin werd aangeprezen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten