Communicatie (15-12-07)
Marketingcommunicatiebureaus `nieuwe stijl` blijken vaak veel beter op de hoogte dan pr-bureaus van nieuwe pr-middelen, zoals virals. Volgens Hugo van Woerden van CCCP kan een viral leiden tot een `buzz`, met onder meer blogs en e-mails die een veel groter bereik hebben dan bijvoorbeeld ouderwetse persberichten. Een dergelijke buzz moet echter op de goede manier `geseed` worden, waarvoor een uitgekiende strategie noodzakelijk is via onder meer weblogs, fora en sociale netwerken. De viral die CCCP voor de Hema ontwikkelde moest de nieuwe site van de winkelketen promoten. Via een mail aan Hema-medewerkers verscheen de viral binnen een dag op vooraanstaande blogs, waarmee de campagne zijn doel had bereikt. Het meest interessant zijn al dan niet gespecialiseerde blogs en de sub-communities op sociale netwerken, bij voorkeur opgestart door consumenten zelf. Het programma BuzzLogic stelt bedrijven in staat om via een zoekservice te achterhalen wat mensen over hun product, merk of dienst zeggen. Met die informatie kunnen ze vervolgens de nodige verbetering aanbrengen. Volgens Bertrand Weegenaar van blogbeheerder Flabber gaan bedrijven echter vaak de mist in door overhaast te werk te gaan. Terwijl het gemiddelde televisiepubliek bepaalde onvolkomenheden nog wel door de vingers ziet, is het internetpubliek vaak genadeloos.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten