zondag 6 januari 2008

Tijdschriften blijven populair

Trouw (04-01-08)

Tijdschriften doen het nog altijd erg goed bij de Nederlandse consument. In totaal hadden publiekstijdschriften in het derde kwartaal van 2007 een oplagegroei van 940.000 naar 27,1 miljoen stuks. In vergelijking met het derde kwartaal van 2006 is dat een groei van 3,6%. Dit blijkt uit cijfers van Het Oplage Instituut.

Auto- en motorbladen, culinaire bladen en vrouwenbladen zijn erg populair. Zo groeide de oplage van auto- en motorbladen met 56% naar 864.000 exemplaren. De stijging komt vooral door het nieuwe ANWB auto. Dit blad is met een oplage van 294.000 exemplaren het grootste autoblad. Autoweek drukte 113.406 magazines. De culinaire tijdschriften konden een oplagestijging van 15% noteren. Het blad Delicious groeide met 49% naar 62.000 stuks.

Gemiddeld lezen Nederlanders twee bladen per week. Jaarlijks worden er veel magazines opgericht, maar er gaan ook veel tijdschriften ter ziele. De glossy BLVD, het blad Pubers J/M en het Ajax Magazine stopten dit jaar. Maar Hollands Diep en Opinio zagen het levenslicht en bleven overeind. De tijdschriften Player, Aware Pshycologie, Pit, De Hardloper en Unlimited werden in 2007 opgericht maar haalden het nieuwe jaar niet.

Geen opmerkingen:

Playmobil Back to the Future

Het is niet gemakkelijk op je 17e. School is niet leuk, je ouders zijn vervelend en er is het gevaar dat je als verliezer wordt gezien. Het ...