Hoewel het gebruik van nieuwe media door tieners volop in de belangstelling staat, blijft televisie een van de belangrijkste media voor kinderen tussen de 12 en 16 jaar. Veel kinderen hebben televisie op hun kamer en in het Verenigd Koninkrijk kijken 3 miljoen kinderen dagelijks televisie. Wel hebben kinderen tegenwoordig ook de beschikking over mobieltjes, internet, tv-on-demand en radio. De vraag is hoe de mediawereld zich aanpast aan de veranderende mediagewoonten van tieners.
Uit onderzoek van het Britse Thinkbox blijkt dat het kijkgedrag naar commerciƫle zenders de laatste vijf jaar weinig veranderd is, ondanks de vloedgolf aan nieuwe media waar kinderen aan blootgesteld worden. In 2001 keken 12- tot 16-jarigen 1,38 uur tv per dag. Nu is dat slechts 9 minuten minder. 95% van de kinderen heeft toegang tot internet. 2% brengt wekelijks meer dan 10 uur online door.
Ze gebruiken internet voor
- huiswerk (81%),
- spelletjes (74%),
- e-mail (52%),
- chatten/msn (47%),
- downloaden van games/software (27%),
- wedstrijden/quizzes (20%) en
- downloaden van muziek (18%).
Bij 37% van de tieners houden de ouders in de gaten hoe lang ze internetten, 28% surft liever op het net dan tv te kijken, 31% meent dat reclame aanzet tot kopen, 68% houdt van tv-commercials en 12% meent dat de meeste reclame waarheidsgetrouw is.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten