allaboutbranding.com (14-01-08)
De kracht van een merk is gelegen in het vermogen om een bepaalde gemeenschap van hardcore gebruikers om zich heen te verzamelen die er hun identiteit aan ontlenen. De aantrekkingskracht van merken als Starbucks, Nike en Coke vloeit voort uit hun vermogen om klanten aan zich te binden middels een zogeheten `belief system`. Zo`n systeem komt niet tot stand door de interactie tussen producent en klant of retailer en klant, maar tussen klanten onderling. Een belief system bestaat uit zeven elementen. Het eerste element is de ontstaansgeschiedenis - Nikes werden verkocht vanuit de achterbak van een auto, eBay begon in een logeerkamer. Het credo is het tweede element en vormt de samenvatting van waar de onderneming voor staat. De iconen zijn de visuele plaatjes aan de hand waarmee communityleden elkaar identificeren en herkennen - dat zijn niet alleen logo`s, maar ook andere dan visuele zintuiglijke waarnemingen. Rituelen zijn de activiteiten die de leden van een gemeenschap met elkaar verbinden. Elke gemeenschap heeft zijn eigen vocabulaire waarmee een `bonding` tot stand komt. Omdat elke trend een countertrend initieert en omdat `zij` de voorwaarde voor een `wij` zijn, vormen ongelovigen het zesde element. Ten slotte heeft elke gemeenschap een leider nodig.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten