Pagina's

zaterdag 12 januari 2008

Reisindustrie is prominent aanwezig op internet

Emerce (01-12-07)

De reisindustrie is nadrukkelijk aanwezig op internet. De nieuwe mogelijkheden van het web zoals consumer generated content, delen van multimedia en onderlinge interactie hebben met betrekking tot de reiswereld geleid tot een nieuwe term: travel 2.0.

Het woord `travel` is na `porno` het populairste transactiedomein op internet. In het afgelopen jaar werd in Europa 38 miljard euro uitgegeven aan online boekingen, aldus onderzoeksbureau Eye For Travel. Het betreft 15% van alle reisboekingen. Dit jaar groeit het bedrag naar verwachting tot 47 miljard euro, oftewel 18% van de totale markt. In 2008 komt het bedrag naar verwachting uit op 55 miljard euro, oftewel 21% van de totale markt. Ook een aanzienlijk deel van de boekingen die via fysieke reisbureaus worden gedaan, wordt beïnvloed door online oriëntatie en zoekgedrag.

Een van de problemen van interactie op internet is dat het al snel leidt tot ruzies, ongewenste promoties, betweterij, broodnijd en smaad. Grote virtuele gemeenschappen hebben echter een zelfreinigend vermogen. Deelnemers hebben snel door wanneer recensies ten onrechte overdreven positief of negatief zijn. In de nabije toekomst vormt mobiel internet een aantrekkelijk kanaal om consumenten ter plaatse toeristische informatie te verstrekken.

Geen opmerkingen: