zondag 9 maart 2008

Allereerste e-mail van bedrijf vormt visitekaartje

Marketing News (01-02-08)

Eén van de belangrijkste wapens die een bedrijf met online activiteiten heeft na kennismaking met nieuwe klanten is het allereerste e-mail bericht. Dat is het visitekaartje van de onderneming en deze eerste indruk is van groot belang. De eerste e-mail die volgt op de getoonde interesse van een potentiële klant moet een welkomsbericht zijn. Zo`n e-mail wordt veel vaker geopend dan reguliere e-mail.

De Amerikaanse Email Experience Council onderzocht de eerste e-mails van 118 grote retailers met e-commerce activiteiten om te ontdekken wat een welkomstmailtje effectief maakt. Deelnemers waren onder meer Macy`s, Best Buy, Gap, HP, Target en Drugstore.com. Van alle retailers had 72% in 2007 welkomsmailtjes verstuurd, vergeleken met 66% in 2006. Bijna alle eerste e-mails (98%) vermeldden een link naar de shopping site van de retailer (2006: 88%).

De Council onderzocht ook de timing van de eerste e-mails. Niet minder dan 61% van de retailers die verwelkomingsmailtjes verstuurden deed dat minder dan tien minuten nadat de klant de site had bezocht. Bij 19% duurde dat langer, maar minder dan 24 uur. De meeste respondenten maakten echter onvoldoende onderscheid tussen high- en low-value prospects. Verder stuurde een flink aantal retailers nietszeggende mailtjes in plaats van de gelegenheid aan te grijpen voor een aandachttrekkende kennismaking.

zaterdag 8 maart 2008

Populaire bannerformaten niet meest effectief

De formaten van banners die adverterend Nederland het meest gebruikt zijn niet de effectiefste. Dat blijkt uit onderzoek van Netdirect, onderdeel van OMG (Online Marketing Groep), naar het gebruik van diverse bannerformaten binnen haar sitepartner-netwerk.

Het onderzoek werd uitgevoerd over een steekproef van 40 miljoen bannerviews, verdeeld over 450 campagnes. Een gemiddelde campagne telt wel tot 16 verschillende bannerformaten.
Uit het onderzoek komt naar voren dat de meest gebruikte bannerformaten zijn: 468x60 px, 120x600 px en 728x90 px. De volgorde in clickratio's wijkt hier echter flink van af: 336x280 px (2,4 pct), 300x250 px (1,7 pct) en 250x250 px (0,34 pct). Van de vijf formaten waar het meest op geklikt wordt, komen er slechts twee ook voor in de top 5 van meest gebruikte formaten. Over de hele linie blijken bovendien banners in gif-formaat (0,4 pct clickratio) het beter te doen dan flashbanners (0,3 pct).

Bron en hele artikel: Adformatie

vrijdag 7 maart 2008

NRC Handelsblad op elektronisch papier

NRC Handelsblad verschijnt vanaf vandaag als eerste Nederlandse krant voortaan ook dagelijks op elektronisch papier.

Als ePaper is de volledige krant, inclusief alle katernen en bijlagen, nu op elke locatie (in binnen- en buitenland) en op elk tijdstip beschikbaar voor abonnees die in het bezit zijn van een iLiad eReader.

Bron en hele artikel: Adformatie

donderdag 6 maart 2008

Internal branding versterkt merk en bedrijf

Adformatie (28-02-08)

Bedrijven moeten hun merk inzetten om de bedrijfscultuur vorm te geven. Wanneer de interne organisatie overeenkomt met het merk, versterkt dat zowel het merk als het bedrijf. Dat zeggen marketeer Marc van Eck en medewerker HRM Niels Willems van marketingadviesbureau Business Openers. Over hun ervaringen schreven zij het boek `Internal Branding in de praktijk`.

Internal Branding is volgens de schrijvers een heel logisch en bruikbaar concept, maar er is vrijwel geen literatuur over. Door het externe merk overeen te laten komen met de bedrijfscultuur, krijgen merk en bedrijf een sterkere uitstraling. Bedrijven kunnen dit toepassen door hun merk duidelijk te definiëren. Vervolgens verklaren zij het merk aan de medewerkers en geven het betekenis voor zichzelf en voor het werk.

De medewerkers moeten daarna iedere dag met het merk werken en ten slotte moet het worden toegepast in processen. Internal branding wordt wel toegepast in kleine organisaties met een duidelijke uitstraling en grote bedrijven met een charismatische leider. Grote bedrijven zonder inspirerende leiders zouden dit concept ook moeten toepassen, vinden Van Eck en Willems.

woensdag 5 maart 2008

Hoe start ik een online community?

Dagelijks zien we nieuwe websites met unieke toepassingen verschijnen. Wanneer meerdere mensen deze toepassingen gebruiken, stijgt vaak de waarde van de toepassing en het succes van de website. Het faciliteren van unieke toepassingen voor een specifieke doelgroep op een website wordt al snel in verband gebracht met een online community. Deel 1 van een serie over artikelen over ‘Hoe start ik een online community?’.

Om een duidelijk beeld te vormen van wat tegenwoordig onder een online community wordt verstaan, heb ik een onderzoek gedaan naar de succesfactoren van online communities. In een reeks artikelen zal ik dieper ingaan op het begrip online community, en zal ik proberen de kernwaarden van online communities te belichten volgens de huidige internettrends.

In dit eerste artikel geef ik een inleiding in online communities. Onder andere de definitie en de trends op het gebied van content waardoor het huidige Web 2.0 (3.0?) wordt gekenmerkt komen aan bod. In het tweede artikel ga ik in op de motivaties van mensen om online communities te gebruiken. Daarnaast worden de trends op het gebied van content in verband gebracht met de toename van het aantal platformen gericht op mass collaboration en de samenhang met online communities. In het laatste artikel komen de succesfactoren van online communities aan bod.

Bron en hele artikel: Frankwatching

zondag 2 maart 2008

Consumenten die boekingssites vergelijken zijn voordeliger af

Reisrevue (01-03-08)

Het vergelijken van het aanbod van hotelboekingssites levert consumenten voordeel op. Zo is de kans op het boeken van een goedkope hotelovernachting het grootst bij Toerkoop.nl en Ebookers.com. Daarentegen zijn de virtuele winkels van VakantieXperts.nl en Hotels.nl het minst voordelig. Dit blijkt uit onderzoek van het testpanel van `Reisgids`. Het panel vergeleek tien boekingssites. Ook werden de sites van de hotels zelf getest. De prijzen verschillen van 1 euro tot maximaal 890 euro per nacht. Gemiddeld is het prijsverschil 80 euro en in het hoogseizoen ligt dat verschil op 103 euro per overnachting. Daarnaast blijkt dat veel sites nogal chaotisch zijn. Zo is de opbouw van totaalprijs en van de reseverings-, boekings-, en servicekosten bij iedere site anders. D-reizen.nl is het meest flexibel in het veranderen en annuleren van boekingen: wijzigingen en annuleringen zijn tot 18 uur van tevoren gratis. VakantieXperts.nl is het strengst: tot 48 uur voor aankomst kost het 15 euro om te wijzigen, daarna is dat onmogelijk. Voor een annulering brengt VakantieXperts.nl, evenals Expedia.com en Weekendcompany.nl, kosten in rekening die oplopen tot op 25% van de prijs. Tot slot leveren de sites van de hotels zelf niet altijd de goedkoopste boekingen op.

zaterdag 1 maart 2008

Google als vertrouwd meest gebruikte zoekmachine  

Bron: Twinkle

Google is onveranderd de bekendste en meest gebruikte zoekmachine onder Nederlandse internetgebruikers. Slechts een op de honderd ondervraagden heeft nog nooit van de site gehoord. Dat blijkt uit de Nationale Search Engine Monitor, een jaarlijks onderzoek van het bedrijf Checkit naar de populariteit en bekendheid van verschillende zoekdiensten in Nederland. Na Google is het Nederlandse Ilse.nl het bekendst: 83 procent van de ondervraagden weet die site te noemen. Ook Yahoo (71 procent) en Live Search (63 procent) zijn bij de meerderheid bekend.
Checkit noemt de populariteit van metazoekmachine Vinden.nl opvallend. De site, die verschillende andere zoekmachines tegelijk raadpleegt, is bij 49 procent van de ondervraagden bekend. Van de ondervraagden zegt 7 procent de site wel eens gebruikt te hebben, en 2 procent gebruikt Vinden.nl zelfs het meest. Daarmee is het concurrent Ilse (1 procent) voorbij. Checkit heeft Vinden.nl voor het eerst meegenomen in het onderzoek.
Yahoo en Live Search, de opvolger van Microsofts MSN Search, worden door vrijwel niemand als belangrijkste zoekmachine gebruikt. Toch is er voor Live Search goed nieuws: kennelijk wennen gebruikers langzaam maar zeker aan de nieuwe naam. De bekendheid nam met 15 procentpunten toe ten opzichte van het vorige onderzoek. Meest gebruikt is nog altijd Google, met 93 procent. Dat is wel 2 procentpunten minder dan in september.

Lees meer over het de Nationale Search Engine Monitor in Twinkle 3, die op 20 maart verschijnt.

Playmobil Back to the Future

Het is niet gemakkelijk op je 17e. School is niet leuk, je ouders zijn vervelend en er is het gevaar dat je als verliezer wordt gezien. Het ...