Pagina's

donderdag 6 maart 2008

Internal branding versterkt merk en bedrijf

Adformatie (28-02-08)

Bedrijven moeten hun merk inzetten om de bedrijfscultuur vorm te geven. Wanneer de interne organisatie overeenkomt met het merk, versterkt dat zowel het merk als het bedrijf. Dat zeggen marketeer Marc van Eck en medewerker HRM Niels Willems van marketingadviesbureau Business Openers. Over hun ervaringen schreven zij het boek `Internal Branding in de praktijk`.

Internal Branding is volgens de schrijvers een heel logisch en bruikbaar concept, maar er is vrijwel geen literatuur over. Door het externe merk overeen te laten komen met de bedrijfscultuur, krijgen merk en bedrijf een sterkere uitstraling. Bedrijven kunnen dit toepassen door hun merk duidelijk te definiƫren. Vervolgens verklaren zij het merk aan de medewerkers en geven het betekenis voor zichzelf en voor het werk.

De medewerkers moeten daarna iedere dag met het merk werken en ten slotte moet het worden toegepast in processen. Internal branding wordt wel toegepast in kleine organisaties met een duidelijke uitstraling en grote bedrijven met een charismatische leider. Grote bedrijven zonder inspirerende leiders zouden dit concept ook moeten toepassen, vinden Van Eck en Willems.

Geen opmerkingen: