Marketing Rendement (12-03-08)
Hoewel online communities door de beschikbaarheid van bezoekersprofielen zeer geschikt lijkt voor targeting van doelgroepen, zijn ze dat niet. Immers, veel profielen zijn onjuist omdat bezoekers `liegen` over hun identiteit. Marketeers doen er dus verstandig aan om niet de online community als vertrekpunt te nemen voor doelgroepbenadering en -onderzoek.
In plaats daarvan moeten ze de doelgroep als uitgangspunt nemen en weten hoe deze omgaat met online communities. Steeds meer Nederlanders zijn actief in online communities en het aantal sociale online netwerken groeit dagelijks. Voor doelgroeptargeting zijn deze netwerken `gefundenes Fressen`. Ze hebben namelijk verscheidene unieke kenmerken die gerichte doelgroepbenadering mogelijk maken. Zo zijn ze fijnmazig: er is voor vrijwel elke interessegebied een online community en vooral bij communities die gericht zijn op het uitwisselen van kennis en ervaringen rond een specifiek thema is het mogelijk om heel selectief bepaalde segmenten te bereiken.
Naast dit type `special interest` communities zijn er de populaire profielensites waar leden zelf een profiel kunnen aanmaken met persoonlijke gegevens. Ideaal voor `profile targeting`, ware het niet dat profieleigenaren dus vaak liegen.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Playmobil Back to the Future
Het is niet gemakkelijk op je 17e. School is niet leuk, je ouders zijn vervelend en er is het gevaar dat je als verliezer wordt gezien. Het ...
-
Heineken heeft iets nieuws: speakerkratjes. Dat zijn luidsprekers in de vorm en kleur van een Heineken bier kratje. Je kunt deze kratjes / s...
-
Legaal kart rijden op de openbare weg? Vanaf nu is dit mogelijk met de nieuwe SMC FunKart. Dit is een kart met een europese typegoedkeuring ...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten