Pagina's

vrijdag 21 maart 2008

62% internetgebruikers begint sessie bij zoekmachine

bron admanager

De Nationale Search Engine Monitor is in februari 2008 voor de dertiende keer uitgevoerd. De belangrijkste conclusies van deze editie zijn dat 62% van de internetgebruikers zijn zoektocht begint met een zoekmachine, waarbij 37% de homepage ook op een zoekmachine heeft ingesteld. Verder zoeken de meeste internetgebruikers (56%) met meer dan 1 zoekwoord en wordt door 52% van de gebruikers van Google bijna altijd gevonden wat men zoekt.
Dit blijkt uit de Nationale Search Engine Monitor, een gezamenlijk onderzoek van Checkit en Internetonderzoekbureau R&M interactive dat sinds 2002 twee maal per jaar wordt gehouden. Voor dit onderzoek, met als belangrijkste focus de ontwikkelingen in het gebruik van zoekmachines in Nederland, werden 1.475 internetgebruikers via een webenqu(ee)te ondervraagd over hun zoekgedrag. De ondervraagden vormen een representatieve afspiegeling van Nederlandse internetgebruikers.

Zoekmachine gebruik
Hoeveel mensen maken er eigenlijk gebruik van een zoekmachine? Uit de Nationale Search Engine Monitor komt naar voren dat maar liefst 62% zijn zoektocht begint met een zoekmachine. 27% typt direct en website adres in zijn browser in. Een minderheid start zijn zoektocht bij een portal (4%), vergelijkingssite (2%) of online gids (1%).
Opvallend daarbij is dat slechts 1 op de 3 internetgebruikers (37%) hun internet browser opstart met hun favoriete zoekmachine. Het merendeel van de internetgebruikers heeft dus een andere homepage ingesteld dan hun zoekmachine.

Op basis van de informatie dat Google de meest gebruikte zoekmachine is en waar internetgebruikers hun zoektocht veelal starten, is ingeschat hoe vaak een zoektocht op internet specifiek bij Google start. Uit het onderzoek blijkt dat de zoektocht voor 6 op de 10 mensen (58%) bij Google start. Echter 42% van de gebruikers start zijn zoektocht op een andere manier, bijvoorbeeld door een URL in te typen, een andere zoekmachine te gebruiken of door naar een vergelijkingssite of portal te surfen.

Zoekgedrag van internetgebruikers
Bij het zoekgedrag is bekeken hoe de internetgebruiker te werk gaat als deze iets probeert te vinden via een zoekmachine. 3 op de 5 internetgebruikers (56%) tikt bij een zoekmachine meer dan 1 woord in als zoekopdracht. 1 op de 3 (34%) tikt één woord in en 7% gebruikt meer dan 1 woord in combinatie met 'operators' ('and', 'or', etc.).

Zoekmachine tevredenheid
In hoeverre zijn zoekmachine gebruikers tevreden met de resultaten die zij gepresenteerd krijgen, naar aanleiding van hun zoekopdracht? De helft van de gebruikers van Google (52%) kan bijna altijd datgene vinden waarvoor men naar de zoekmachine surft. Bij Ilse is dit 'succesrate' nog altijd aanzienlijk lager dan bij Google, namelijk 31%. Na een mislukte zoekopdracht blijven Google gebruikers hun zoekmachine trouw: slechts 6% van de gebruikers surft naar een andere zoekmachine.

De Nationale Search Engine Monitor is deze maand ook terug te vinden in Twinkle, het toonaangevende webwinkel maandblad. Checkit zal in 2008 elke maand een artikel in dit blad publiceren. Op 20 maart verschijnt het eerste artikel met de titel: "Hoe zoeken uw potentiële klanten?"

Geen opmerkingen: