Pagina's

zondag 9 maart 2008

Allereerste e-mail van bedrijf vormt visitekaartje

Marketing News (01-02-08)

Eén van de belangrijkste wapens die een bedrijf met online activiteiten heeft na kennismaking met nieuwe klanten is het allereerste e-mail bericht. Dat is het visitekaartje van de onderneming en deze eerste indruk is van groot belang. De eerste e-mail die volgt op de getoonde interesse van een potentiële klant moet een welkomsbericht zijn. Zo`n e-mail wordt veel vaker geopend dan reguliere e-mail.

De Amerikaanse Email Experience Council onderzocht de eerste e-mails van 118 grote retailers met e-commerce activiteiten om te ontdekken wat een welkomstmailtje effectief maakt. Deelnemers waren onder meer Macy`s, Best Buy, Gap, HP, Target en Drugstore.com. Van alle retailers had 72% in 2007 welkomsmailtjes verstuurd, vergeleken met 66% in 2006. Bijna alle eerste e-mails (98%) vermeldden een link naar de shopping site van de retailer (2006: 88%).

De Council onderzocht ook de timing van de eerste e-mails. Niet minder dan 61% van de retailers die verwelkomingsmailtjes verstuurden deed dat minder dan tien minuten nadat de klant de site had bezocht. Bij 19% duurde dat langer, maar minder dan 24 uur. De meeste respondenten maakten echter onvoldoende onderscheid tussen high- en low-value prospects. Verder stuurde een flink aantal retailers nietszeggende mailtjes in plaats van de gelegenheid aan te grijpen voor een aandachttrekkende kennismaking.

Geen opmerkingen: