Pagina's

dinsdag 25 maart 2008

Nederlander durft online te kopen

Marketing Tribune (11-03-08)

Webwinkelen is volwassen geworden. De consument durft online te kopen en te betalen. De online omzet zal naar de komende tijd verwachting met 20 tot 30% per jaar toenemen. Er waren in 2007 1,5 miljoen mensen die voor het eerst op internet kochten en het vertrouwen blijft groeien. Er zijn inmiddels circa 20.000 webwinkels, die bij elkaar goed zijn voor een omzet van vier miljard euro.

Volgens Frank Sibbel, managing partner bij Blauw Research, is de keuze op internet nagenoeg onbeperkt. In dit verband noemt hij het zogenaamde long tail-principe. In de traditionele retail geldt de 80/20-regel, maar op internet wordt de omzet steeds vaker bepaald door een oneindig assortiment van nicheproducten. Het gaat volgens Sibbel bij internet meer op een 80/80-regel lijken: met 80% van de producten wordt 80% van de omzet gerealiseerd.

Blauw Research doet al tien jaar onderzoek naar verkopen online. Dat doet het bedrijf samen met de Thuiswinkel Organisatie met behulp van de Thuiswinkel Marktmonitor. Volgens Sibbel zullen er de komende jaren een drietal marktsegmenten onder druk komen te staan. Het gaat dan om telecom, wit- en bruingoed, alsmede dvd`s/cd`s en boeken; producten die steeds vaker online worden aangeboden.

Geen opmerkingen: