maandag 13 augustus 2007

Meningen verschillen over reclame op sociale netwerksites

Onderzoek naar de wenselijkheid van reclame op online sociale netwerken levert tegenstrijdige resultaten op. Uit recent onderzoek van het Britse YouGov bleek dat 49% van alle gebruikers van sociale netwerksites geen reclame wil zien naast zijn persoonlijke profielen. Ander onderzoek van Q Research onder 11- tot 20-jarigen wees uit dat twee derde reclame op hun profielpagina`s juist een goed idee vindt. Degenen die het meest tegen reclame zijn behoren tot de 16% die hun site elke dag minimaal één keer bezoeken. Het verschil in de uitkomsten kan liggen aan de verschillende leeftijdsgroepen die werden onderzocht. De jongeren zouden zich nog geen gefundeerde mening hebben kunnen gevormd. Het onderzoek van Q Research bracht echter nog een interessant gegeven aan het licht: van degenen die reclame op hun pagina`s goedkeuren, vindt het merendeel dat het wel om producten en diensten moest gaan waar de respondent enige affiniteit mee heeft. Het blijkt dus voor een deel te gaan om wie er controle heeft over een netwerksite. Ongerichte, niet relevante boodschappen worden simpelweg als een slechte marketingtactiek beschouwd. Goede reclame geeft juist stof tot discussie, al kan die positief of negatief uitpakken; aanbevelingen komen net zo vaak voor als kritiek. Consumenten blijken al met al genuanceerd te denken over reclame op netwerksites.

bron: Marketing Week (19-07-07)

Geen opmerkingen:

Playmobil Back to the Future

Het is niet gemakkelijk op je 17e. School is niet leuk, je ouders zijn vervelend en er is het gevaar dat je als verliezer wordt gezien. Het ...