Naarmate mobiele marketing populairder wordt, maken ook mobiele vouchers groei door. Vouchers raken hun stoffige imago kwijt nu adverteerders de digitale mogelijkheden van het marketinginstrument zien toenemen. Vooral gift cards zijn populair. Verwacht wordt dat de komende jaren tot wel 20% van de couponmarkt digitaal zal worden. Uiteindelijk zullen elektronische coupons hun papieren rivalen wellicht van de markt verdrijven, maar voorlopig is er nog ruimte voor beide. In Japan en Zuid-Korea, waar de penetratie van mobiele telefonie veel groter is dan in Europa, zijn mobiele vouchers al gemeengoed. Voor adverteerders zijn vooral de lage kosten van belang en voor consumenten het gemak. Critici menen dat weinig winkels bereid zullen zijn nieuwe apparatuur aan te schaffen die mobiele barcodes kan lezen en af zullen wachten of het succes van e-coupons blijvend is. Waarschijnlijk zullen de reis- en vrijetijdsbranche met hun mobile ticketing het meest gebruik maken van digitale coupons. Nu al werkt een aantal bedrijven met vouchers via sms, die bij het traditionele reisbureau ingewisseld kunnen worden. De vouchers leveren marketeers waardevolle informatie over klanten op.
bron: Marketing Week (06-07-07)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten