De Nederlandse reissector adverteert vooral in dagbladen en online. Dat blijkt uit gegevens van Nielsen Media Research en IAB Nederland. De dagbladen zijn nog steeds erg populair in de reisbranche. Dat neemt niet weg dat de totale online reclamebestedingen verder toenemen. Vooral de toeristische advertenties zorgen voor groei. Het aandeel online reclame bedraagt nu zo`n 8%. De online bestedingen vertegenwoordigen een waarde van ongeveer 17,8 miljoen euro. De totale online bestedingen in Nederland bedroegen in 2006 137 miljoen euro. De sectoren horeca, toerisme en recreatie behaalden samen een aandeel van 13,3%. Dat betekende een groei van 4%, aangezien dit in het eerste kwartaal nog maar 9,3% was. Deze 17,8 miljoen euro is exclusief de reclamebestedingen aan zoekmachines als Google en Yahoo. De totale reclameomzet van Google in Nederland zou zo`n 180 tot 250 miljoen euro bedragen, waarvan 25 tot 30 miljoen euro van de reisbranche afkomstig zou zijn. Deze bedragen moeten dus nog bij de totale online bestedingen uit de reisbranche opgeteld worden. De reisbranche gebruikt bij Google vaak Adwords. Over het algemeen genomen worden banners en buttons het meest gebruikt als advertentiebron.
bron: Reisrevue (29-06-07)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten