Tientallen miljoenen jongeren, die wereldwijd de digitale elite vormen, vragen om nieuwe vormen van marketing. Zij beschikken over eigen (online) netwerken en zijn via media als smartphones, blogs, instant messaging, Flickr, MySpace, Skype, YouTube, digg en de.lic.ious snel op de hoogte van nieuwe, wereldwijde ontwikkelingen. Voor marketeers brengt dit een vorm van onzekerheid met zich mee. Een spotje dat wordt gelanceerd in Groot-Brittanniƫ, kan bijvoorbeeld onbedoeld succes hebben in Rusland. Marketeers dienen er verder rekening mee te houden dat de VS niet langer het centrum is van de digitale wereld. Naast Google and MySpace zijn er bijvoorbeeld nieuwe webservices in opkomst als Habbo (Finland), Joost (Luxemburg) en Moo (Groot-Brittanniƫ). Unilever`s deodorantmerk Axe was in de afgelopen jaren succesvol op marketinggebied. De humoristische campagnes met de slogan Bom Chicka Wah Wah werden wereldwijd opgepikt door jongeren. Het succes van de filmpjes - waarin mannen die Axe als deodorant gebruikten werden bestormd door hordes vrouwen - was vooral zo groot omdat jongeren de filmpjes op internet aan elkaar doorstuurden. Wat bijdroeg aan het succes was het feit dat Axe inspeelde op lokale markten: zo werd in een filmpje voor de Amerikaanse markt een quarterback getackeld door gillende meisjes. In de VS groeide de omzet van Axe van 0 dollar in 2001 naar 500 miljoen dollar in 2006.
bron: Business Week (02-07-07)
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Playmobil Back to the Future
Het is niet gemakkelijk op je 17e. School is niet leuk, je ouders zijn vervelend en er is het gevaar dat je als verliezer wordt gezien. Het ...
-
Heineken heeft iets nieuws: speakerkratjes. Dat zijn luidsprekers in de vorm en kleur van een Heineken bier kratje. Je kunt deze kratjes / s...
-
Legaal kart rijden op de openbare weg? Vanaf nu is dit mogelijk met de nieuwe SMC FunKart. Dit is een kart met een europese typegoedkeuring ...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten