dinsdag 6 mei 2008

Consument krijgt genoeg van groene claims

Design Week (27-03-08)

Nadat 2007 vooral in het teken stond van nieuws over het veranderende klimaat en de opkomst van groene producten, wijst alles erop dat de consument hier genoeg van krijgt. Pogingen van bedrijven om hun groene productie en/of verpakkingen aan de man te brengen, worden inmiddels met enig cynisme ontvangen. Ook verveling speelt een rol bij de trend die wel `green fatigue` genoemd wordt. Er zijn al pitches voor reclamecampagnes gesignaleerd met de uitdrukkelijke opdracht het milieu op de achtergrond te plaatsen.

Niet alleen heeft het publiek er genoeg van overal en altijd bedolven te worden door groene claims, het wordt ook duidelijk dat aan bepaalde producten die luidkeels klimaatvriendelijk genoemd worden, in feite maar weinig veranderd is. Consumenten kijken steeds beter door loze groene claims heen. Verder wil de consument bij zijn aankopen meer factoren laten meewegen dan de milieuvriendelijkheid van productie en materialen. Niet alleen ethiek, maar ook functionaliteit en design moeten een rol kunnen spelen. Voorbeelden zijn milieuvriendelijke badproducten die wel verpakt worden in minder milieuvriendelijke flessen die mooi staan in de badkamer.

De aandacht voor het milieu is nog niet voorbij, maar moet subtieler uitgedragen worden. `Groen` moet ingebed worden in andere producteigenschappen, in plaats van alle aandacht op te eisen.

Geen opmerkingen:

Playmobil Back to the Future

Het is niet gemakkelijk op je 17e. School is niet leuk, je ouders zijn vervelend en er is het gevaar dat je als verliezer wordt gezien. Het ...