Pagina's

maandag 8 oktober 2007

De consument als copywriter

Copywriting is sinds jaar en dag niet meer weg te denken in de marketing- en communicatiemix van veel bedrijven. Copywriters, zelfstandig of in dienst bij een bureau, vormen sinds jaar en dag een echte beroepsgroep. Maar de concurrentie neemt toe: de consument zelf ontpopt zich meer en meer tot copywriter. Niet altijd even professioneel, maar wel zo authentiek en geloofwaardig. .................
...............Consumenten kunnen meer en beter dan ooit participeren, met je samenwerken en zelfs voor je aan het werk zijn. Consumenten gebruiken deze technologie echter niet alleen om te participeren, maar ook om zelf te bepalen wanneer, waar en hoe ze willen dat er met hun gecommuniceerd wordt. Ze bepalen zelf op welke plek ze iets willen lezen, abonneren zich zelf wel of niet op nieuwsbrieven, feeds of ander vormen van alerts of worden er gewoon door hun eigen netwerk (peers) op geattendeerd. Tegelijk wenden zich steeds meer af van advertenties en andere commerciële boodschappen.
Tegelijk staan consumenten meer en meer open voor content en dragen daar zelf maar wat graag aan bij. ...............
............ Het wantrouwen dat er bij consumenten heerst als het gaat om de geloofwaardigheid van organisaties zal deze trend nog eens versnellen. Consumenten vertrouwen meer op elkaar dan op de boodschappers van een bedrijf. De regels van het spel zijn veranderd en de copywriter heeft er een serieuze concurrent bij.
Maar er ligt ook een kans, merken kunnen hun voordeel doen met deze actieve consument. Schakel de consument in om over je product te schrijven. Laat consumenten elkaar uitleggen wat er zo goed is aan je product of hoe het werkt. Biedt consumenten het platform om te praten over je merk. En laat de mond-tot-mond zijn werk doen. ............

Bron en hele artikel: Frankwatching

1 opmerking:

René Greve zei

Een goede copywriter weet ook dat een groot blok tekst niet bepaald uitnodigt om te lezen. Ook al is de inhoud nog zo interessant, tussenkopjes, opsommingen en witregels zijn een vereiste voor de leesbaarheid.