Pagina's

vrijdag 5 oktober 2007

Maximaal resultaat met e-mailcampagnes

Email marketing is een populaire bezigheid van internet marketeers. De concurrentie in de inbox van de consument is moordend. Wat zijn de mogelijkheden om het effect van emailcampagnes in ieder geval op pijl te houden? Welke trends zien we in e-mailmarketing? Dit artikel beschrijft een drietal relevante trends.

Nieuwe inzichten voor email marketingcampagnes
Zijn er nog retailers in Nederland die geen gebruik maken van email marketing? Ik kan het me bijna niet voorstellen. Na 14 dagen vakantie kreeg ik 5.600 emailtjes te verwerken. En daar zaten heel wat nieuwsbrieven bij van de bekende retailers.

Met een eigen opgebouwde database is het beduidend beter scoren dan met een geleende database. Gemiddeld worden zo’n 40% van de verstuurde mails geopend als deze van de eigen database afkomstig zijn, versus 20% in het geval van gehuurde lijsten (Emailgarage.com and Twinkle (2006). Doorklikratio’s liggen gemiddeld rond de 20%, maar kunnen enorm verschillen per sector en per bedrijf. We zien wel een tendens waarin de open ratio’s langzaam dalen. In de markt wordt dit ook wel e-mail list fatigue genoemd, of wel de tendens dat een emailbestand steeds minder respons oplevert. Consumenten worden zo langzamerhand email moe. Gelukkig zijn er mogelijkheden om deze vermoeidheid te voorkomen.

Hieronder de drie belangrijkste trends.

1. Personalisatie en segmentatie
2. Social marketing
3. Goed gebruik van animatie

Bron en hele artikel: Frankwatching

Geen opmerkingen: