Eye (15-11-07)
Om een product te onderscheiden van dat van de concurrent, moet een merk een Lovemark zijn. Marketeers moeten niet de rapporten en statistieken ter hand nemen, maar een emotionele band met de consument opbouwen. Het nieuwe sleutelwoord in marketing is `love`. Lovemarks zijn charismatische merken waar mensen van houden en die ze krachtig verdedigen.Voor die emotionele band is het noodzakelijk dat producenten luisteren naar de consument, want merk en product zijn opgebouwd rond de consument. Consumenten reageren beter op reclame die een beroep doet op hun emotie dan op informerende reclame. Neuroloog Donald Craine verklaart dat reclame die ratio aanspreekt leidt tot conclusies, maar aanspraak op emotie leidt tot actie.Merken zijn opgebouwd uit respect en liefde. Onder respect vallen productkwaliteit en prestaties. Vrijwel alle merken scoren op het niveau van respect, de consument neemt geen genoegen met mindere kwaliteit. Een Lovemark heeft ook liefde, bezit het hart van de consument. Een merk verkrijgt liefde door te voldoen aan de componenten mysterie, sensualiteit en intimiteit. Die spreken gevoel, zintuigen en empathie aan en binden de consument aan het merk.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten