Reclameweek (16-11-07)
Dagbladen in print blijfven toekomst hebben omdat internet nog geen financiële meerwaarde kan bieden. Jan Bonjer, hoofdredacteur van AD Nieuwsmedia, gaat er van uit dat over vijf jaar 90% van de omzet nog steeds uit print komt.Natuurlijk staat het papieren dagblad onder druk van allerlei ontwikkelingen als internet en gratis kranten. Bonjer gelooft alleen niet dat die ontwikkelingen uiteindelijk de papieren krant zullen doen verdwijnen. Wat de gratis kranten betreft zijn er volgens Bonjer te veel geïntroduceerd, zodat er uiteindelijk juist kranten zullen verdwijnen. Bovendien zorgt de introductie van een gratis krant alleen maar voor afkalving bij andere kranten en dat is ook niet de bedoeling. Het internet biedt een enorm bereik en veel toegevoegde waarde, maar omdat het financieel nog niet veel oplevert is het nog geen echte concurrent.Wel moeten uitgevers gaan investeren in de kranten. De lezer heeft tijd voor een krant mits deze goed in elkaar zit. Uitgevers moeten dan ook investeren in de ambachtelijke en klassieke journalistiek, maar de multimedia moet ook meegenomen worden. Als dat goed gecombineerd wordt, blijft de papieren krant toekomst houden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten