Pagina's

woensdag 28 november 2007

Pr strekt zich uit tot web relations

Communicatie (01-11-07)

Ondernemingen kunnen niet meer volstaan met een afdeling die is gericht op traditionele pr, maar moeten zich ook toeleggen op web relations. Internet speelt een steeds belangrijkere rol in het maken of breken van reputaties. UPC en Vodafone hebben speciale afdelingen opgericht met mensen die weblogs, fora en websites observeren. De medewerkers nemen contact op met de afzender van een klacht om de kwestie te bespreken.Yvonne Koks, persvoorlichter van Vodafone, verklaart dat web relations bij Vodafone een onderdeel vormt van de corporate communication. De andere onderdelen zijn pr en interne communicatie. Op internet is het cruciaal om snel in te grijpen. Koks heeft ondervonden dat op internet niets overwaait. Een krant verdwijnt in een gesloten archief en een tv-uitzending is zo voorbij, maar alles wat op internet is gepubliceerd duikt jaren later nog op via Google.Bedrijven kunnen diverse tools inzetten om grip te krijgen op het grote aantal weblogs, zoals Google Alerts, Technorati, Buzzmetrics en internetknipseldiensten als E-knip.nl. Onwelgevallige berichten op internet kan men bestrijden door contact op te nemen met de auteur of site-beheerder, door in een discussie te participeren of door Google te verzoeken de link uit de database te verwijderen.

Geen opmerkingen: