Pagina's

woensdag 2 april 2008

E-ticketing benadeelt consument

Zakenreis (01-04-08)

Het verplicht stellen van digitale tickets ter vervanging van papieren tickets geeft de reiziger meer kosten, aldus Daan Lenderink, directeur van Schiphol Travel. Vanaf 1 juni 2008 verdwijnt het papieren ticket en gaat Schiphol over op 100% e-ticketing. Het voordeel voor Schiphol is duidelijk: de administratieve kosten dalen van tien dollar naar één dollar per ticket en passagiers hebben niet meer het probleem van verliesbare tickets.

Toch zijn er volgens Lenderink onacceptabele consequenties voor de reiziger. De internationale vliegvelden werken namelijk met interline overeenkomsten om de digitale tickets te accepteren op meerder vliegvelden. Niet alle vliegvelden zijn echter gebonden aan zo'n interline overeenkomst, waardoor de klant te maken kan krijgen met meerdere tickets door overstappen. Dit levert volgens Lenderink meer kosten op. Ook kan een vliegtuigmaatschappij met vertraging niet aansprakelijk worden gesteld voor het missen van de vlucht, omdat dat met meerdere tickets niet te declareren is. Volgens Lorne Riley, vertegenwoordiger van IATA, is het niet lucratief om ook de missende interlinedeals te sluiten.

Geen opmerkingen: