Pagina's

dinsdag 12 februari 2008

Online sociale media kunnen marketingstrategie ondersteunen

Admap (28-01-08)

Online sociale netwerksites kunnen de marketingstrategie op diverse manieren ondersteunen. Sites als MySpace en Flickr draaien om content, uitwisseling, gesprekken, openheid en interactie. Bedrijven kunnen deelnemen aan sociale sites door blogs te creëren, door interactie met verwante blogs, fora en netwerken, door UGT te publiceren, door widgets en andere applicaties te creëren, tags aan relevante content te hechten, een eigen community te starten en relevante reclame op sociale mediasites te zetten.

Het Britse Elemental Communications biedt een top 10 aan tips voor sociale media-activiteiten. 1) Bekijk of de organisatie klaar is voor sociale media qua communicatie met consumenten. 2) Onderzoek de geschiktheid van de doelgroep voor sociale media. 3) Bedenk dat sociale media een internationaal karakter hebben en dat content zeer snel verspreid kan worden. 4) Houdt content up to date en relevant; niemand komt terug op een saaie site. 5) Het onderhouden van een sociale netwerksite vergt inspanning en tijd. 6) Zorg voor interactiviteit en betrokkenheid van de doelgroep, maar beperk de bewegingsvrijheid niet. 7) Wees niet bevoogdend, maar stimuleer onderlinge gesprekken. 8) Zorg dat de software up to date is. 9) Zie sociale media als communicatiekanaal met het eigen publiek en probeer niet met anderen te concurreren. 10) Zorg voor transparantie over de herkomst van content.

Geen opmerkingen: