Media Week (29-01-08)
Nog altijd genereert zoekmachinemarketing de meeste inkomsten uit reclame op het internet. Uit cijfers van PricewaterhouseCoopers en IAB over de eerste helft van 2007 blijkt dat zoekmachinemarketing goed was voor 57,1% van de totale Britse online inkomsten. De bestedingen aan search marketing bedroegen 762,3 miljoen pond, 44% meer dan in dezelfde periode van 2006. Volgens Richard Firminger, regional sales director for Northern Europe bij Yahoo, maken vooral kleine en middelgrote bedrijven gebruik van zoekmachinemarketing. Grote bedrijven met een e-commerce tak gebruiken deze marketingdiscipline veel minder. Bedrijven gebruiken zoekmachinemarketing namelijk nog maar weinig voor het versterken van de merkidentiteit. `Vindbaarheid` is het voornaamste doel, aangezien dat criterium vaak tot direct aantoonbare verkoopresultaten leidt. Bij het opbouwen of versterken van merken is dat veel minder het geval, of in elk geval doen reclamebureaus minder moeite deze resultaten te kwantificeren. Volgens Grant MacFarlane van Media Contacts is zoekmachinemarketing echter 15 tot 20% effectiever als die gecombineerd wordt met displayreclame. De overname van DoubleClick door Google levert waarschijnlijk betere meetmethoden op voor de diverse soorten online reclame, wat het online merkenbeleid zal stimuleren.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten